http://www.intangarden.com/malay/

Khamis, 7 April 2016

Aneh : Pokok Pemakan Daging (Amazing Monster Plant)

Malaysia kaya dengan pelbagai spisis flora dan fauna kerana hutan Malaysia dipercayai merupakan hutan TERTUA DI DUNIA. oleh itu, terdapat pelnagai tumbuhan aneh tumbuh di negara kita yang mungkin tidak terdapat di negara lain. Antara spesies yang agak pelik
cara pemakanannya ialah satu jenis tumbuhan yang di panggil sebagai Periuk Kera.

Apa itu Periuk Kera

Pokok yang di kenali sebagai 'periuk kera' atau 'monkey cup' ini telah berkembang dan membiak di Malaysia dengan sihat, nama saintifik botani ialah "Nepenthes spp. Piruk kera popular dengan npanggilan "Monster plant' di negara barat.

Ilustrasi artis yang menggambarkan Monster Plant
Tumbuhan ini boleh tumbuh dengan baik di tanah berasid, panas, lembap, kurang nitrogen dan persekitaran tanah rendah yang kering. Nama "monkey cup" atau cawan monyet ini merujuk kepada fakta bahawa monyet minum air hujan menggunakan tumbuhan ini.

Sebenarnya 'cawan' itu bertindak seperti perangkap yang mengandungi cecair (sejenis sirap) yang dikeluarkan oleh kilang pokok itu sendiri. Cecair ini digunakan untuk menenggelamkan dan melemaskan mangsa sebelum menjadi santapan. Cecair ini mengandungi bahan bio-polimer yang sangat elastik  amat penting bagi mengekalkan serangga terjebak di dalam perangkap. Selain serangga, mangsa boleh terdiri daripada spesies yang lebih besar seperti tikus, cicak atau burung kecil. Mmm memang dia benar-benar Monster.

Jenis-jenis Spesies Preiuk Kera

Spesies ini terdiri daripada pelbagai jenis warna (ribuan) dan bentuk yang sangat cantik dan menarik (lagi bahaya !!!)

Admin pernah dengar mengenai ada orang yang memasak tumbuhan ini untuk hidangan eksotik ... nyum nyum. Ingin tahu maklumat lanjut? kemudian meminta Mr Google ... :). Sebelum ini, admin ada membekal beberapa spesies periuk kera ini ke sekolah-sekolah yang berhampiran untuk kajian dan tujuan ko-kurikulum.

Wallahualam
- Admin -


Tiada ulasan: